- Details
-
Category: Blog
-
Published: 24 April 2013
Pentru olandezi, pistele sunt considerate "dintodeauna" acolo. Nu mai incape nici o indoiala ca infrastructura si mentalitatea pe care o au olandezii cu privire la mersul pe bicicleta nu sunt de ieri, de azi. In filmuletul postat pe pagina noastra de facebook, dar si in cadrula cestei postari, putem vedea foarte bine cum a inceput totul, iar noi suntem acum cam pe unde erau ei in 1957: suntem dispusi sa facem orice sa ne incapa mai bine masinile pe strazi.
La ei, progresul resimtit dupa cel de-al doilea Razboi Mondial a condus la marginalizarea ciclismului.
Criza petrolului din anii '70,numarul mare de victime de pe sosea si orasele supraaglomerate de masini i-au determinat insa pe olandezi sa ia o decizie sprijinita si de vointa politica: reinceperea construirii infrastructurii pentru ciclism. Solutia a fost testata mai intai in doua orase. Cu fonduri de la guvern au construit piste si semnalizari specifice, iar rezultatul a fost mai mult decat categoric. In cele doua orase, numarul persoanelor care foloseau bicicleta a crescut 30-60 %, respectiv 75%.
Tu ti-ai imaginat cum ar arata orasul fara masini? Olandezii au avut "duminicile fara masini", de la care nimeni nu facea exceptie. 22 septembrie este ziua fara masini, insa o zi intr-un an, in care este restrictionat accesul rutier pe un areal foarte redus, astfel incat "sa nu incurcam traficul" prea mult, e departe de politica pe care au avut-o olandezii acum mai bine de 40 de ani.
Nu pledez pentru masuri extreme, insa includerea traficului pe doua roti in normalitatea traficului modern din Romania este o necesitate. Transportul alternativ trebuie vazut ca parte integrata din a politicilor de transport.
Cifre:
- Olanda: 18 milioane de biciclete
- populatie mai mica de 17 milioane de locuitori
- peste 35.000 de kilometri de piste pentru bicicleta in intreaga tara
Un nou proiect pe masa de discutii a guvernului olandez este crearea de piste incalzite, astfel incat sa faca mai confortabil mersul pe bicicleta si in anotimpurile rece. Pretul pentru un kilometru de pista incalzita ar urma sa fie undeva intre 20.000 si 40.000 de euro, adica de 3-4 ori mai putin decat un kilometru de pista de bicicleta construit in Bucuresti (90.000 de euro/km - sursa Wall-Street.ro).
Concluziile le poate trage fiecare dintre noi. Astept parerile voastre cu privire la acest subiect!
- Details
-
Hits: 5653