Dupa conferinta Eurovelo de la Sinaia, din luna februarie 2016, membrii Federatiei Biciclistilor din Romania au participat la intalniri cu autoritatile centrale pentru readucerea in atentie a hotararii de guvern privind marcarea de trasee cicloturistice. Vestea buna este ca in urma intalnirilor din aceasta saptamana, ne bucuram de deschiderea venita din partea Cancelariei Primului Ministru si a 5 ministere. "Cancelaria Primului-Ministru si-a asumat oficial deblocarea proiectului de HG, a desemnat o persoana responsabila, a convocat ministerele interesate ( MAI, MDRAP, MECRMA, MMAP, ANT) si pe noi (FBR - Federatia Biciclistilor din Romania) si AER, in 23 martie 2016 a fost o prima intalnire de lucru la Palatul Victoria", a relatat Radu Mititean, presedintele FBR. Mai jos redam mesajele publice ale lui Tudor Pop, consilier in Cabinetul pentru Afaceri Europene din cadrul Cancelariei Primului Ministru a publicat joi, 24 martie 2016 si ale lui Radu Mititean (CCN), presedintele FBR cu privire la istoricul demersurilor pentru adoptarea reglementarilor pentru marcarea traseelor de cicloturism in Romania.
"Ceea ce vedeți este o hartă informală, neomologată, ce prezintă trasee cicloturistice montane și pe șosea. (n.r. in imaginea ce insoteste textul, harta de trasee cicloturistice realizata de CCN)
Este realizată de unul din cluburile de ciclo-turism din România pentru ciclo-turiști englezi și germani. Există și o varianta în limbă română.
Aparent, nu-i ceva rău în asta, dimpotrivă.
În realitate, este încă una din situațiile în care realitatea ne-a luat-o un pic înainte.
Avem din ce în ce mai mulți turiști pe biciclete, avem o strategie de dezvoltare durabilă a turismului în care intră și ciclo-turismul, avem două trasee Euro Velo 6 și Euro Velo 13 ce ne intersectează pan european, dar, surpriză.
Nu avem un cadru legislativ care să reglementeze traseele de ciclo-turism din România. Și nici un centru EuroVelo.
Și totuși există un HG muncit și răsmuncit ce reglementează rețeaua traseelor ciclo-turistice din România. Vestea proastă este că stă prin sertare de prin 2002, din motive pe care le vom discuta ulterior.
Vestea bună e că ne-am apucat de el.
Noi, adica o echipă de la Cancelaria Prim-Ministrului alături de cele cinci ministere implicate plus ONG-uri.
Ca să fie clar.", a scris Tudor Pop pe pagina sa de facebook.
Eurovelo 6 "Atlantic - Marea Neagra", care se suprapune peste Traseul Cicloturistic al Dunării - DCR, intrând în țară la Baziaș și finalizându-se la Constanța
Si pentru ca sunt necesare precizari suplimentare, trebuie sa mentionam ca demersurile pentru o legislatie care sa permita marcarea unitara de trasee cicloturistice in Romania au inceput in urma cu aproape 20 de ani. Radu Mititean (CCN), presedintele FBR explica:
"Discutiile cu autoritatile nationale romane pentru reglementarea legala a marcarii traseelor cicloturstice si instituirea unei retele nationale de trasee cicloturistice marcate le-am inceput in 1997, anul in care s-a lansat oficial si reteaua EuroVelo. In 1999, la prima conferinta nationala de cicloturism, la Resita, ministrul turismului de atunci a declarat public ca l-am convins, ca a inteles ca exista acea lipsa legislativa si ca se va rezova curand... In 2003 vazand ca autoritatile nu misca in ciuda a numeroase intalniri, memorii, promisiuni etc. am redactat proiectul de hotarare de Guvern si nota de fundamentare, documente insusite cu mici ajustari de Ministerul Turismului cu succesivele lui denumiri in timp (acum e Autoritatea Nationala pentru Turism). De peste un deceniu se incearca adoptarea hotararii de guvern in cauza, mereu amanata sau blocata ba de un minister, ba de altul, incat nici acum nu a ajuns pe masa Guvernului, desi a fost in mai multe runde in faza de avizare interministeriala si s-au mai facut mici ajustari pentru a impaca doleantele diverselor ministere. Au fost zeci de intalniri, sute de mailuri si convorbiri telefonice, dar nu era vointa politica. Acum in sfarsit se pare ca lucrurile se pun in miscare: Cancelaria Primului-Ministru si-a asumat oficial deblocarea proiectului de HG, a desemnat o persoana responsabila, a convocat ministerele interesate ( MAI, MDRAP, MECRMA, MMAP, ANT) si pe noi (FBR - Federatia Biciclistilor din Romania) si AER, in 23 martie 2016 a fost o prima intalnire de lucru la Palatul Victoria si urmeaza saptamana viitoare altele.... ceea ce trebuia sa se intample acum peste un deceniu, dar se pare ca pana de curand toti decidentii vedeau lumea inconjuratoare doar prin parbrizul autoturismului, ceea ce nu mai este de actualitate ( dat fiind ca, de exemplu, la marsul biciclistic din Bucuresti de sambata 19 martie 2016 dedicat Orei Pamantului, desi intuneric si ninsoare au participat, oarecum incognito, amestecati printre ceilalti participanti, mai multi ministri, secretari de stat si alte persoane cu functii de demnitate publica....)", a precizat Radu Mititean, presedintele FBR.
La discutiile cu autoritatile nationale participa colegii de la Bucuresti si Cluj - Radu Mititean, presedintele FBR (CCN), Mihai Denes, vicepresedinte FBR (Adevaratii Veloprieteni), cu implicare importanta si din partea lui Mircea Crisbasanu (Outhentic Cycling Romania). ProBikeAddiction este membra a FBR din februarie 2016. Va vom tine la curent cu noutatile privind pasii pe care ii facem catre infiintarea Centrului National Eurovelo si amenajarea rutelor Eurovelo 6 si Eurovelo 13 in tara noastra.