- Details
-
Category: Blog
-
Published: 10 November 2019
Dupa ce in urma cu 2 ani am studiat exemplele de buna practica in ceea ce priveste infrastructura biciclistica din Graz, Conferinta de Lifestyle Business la care Ioana a fost speaker, a fost prilejul ideal de a analiza gradul de bike friendly-ness al Clujului. Alaturi ne-au fost prietenii de la Clubul de Cicloturism Napoca. Sa povestim!
Ioana si Cristi (PBA), Radu si Roxana (CCN)
Am pedalat in Cluj folosind sistemul de bike-sharing. (-) Insa daca nu am fi avut prieteni cu cartele de imprumutat, nu am fi putut sa o facem. Ca sa iei o bicicleta comunitara trebuie sa folosesti una din cele 15.000 de cartele emise. De mai bine de un an jumatate nu au fost emise cartele noi si nu exista alta posibilitate pentru a utiliza o astfel de bicicleta. Asa se face ca pentru turisti, sistemul de bike-sharing este ca si inexistent. (+) In Cluj, statiile de bike sharing sunt vizibile, ne-au sarit in ochi peste tot pe unde am fost, am vazut chiar si in zona limitrofa, la Apahida. In total sunt 500 de biciclete. (-) Colegii de la Cluj povestesc ca in zilele saptamanii exista riscul sa nu gasesti loc de garare a bicicletei in zonele centrale, sau a cladirilor cu birouri, in timp ce statiile de biciclete din cartiere raman goale. (+) Bicicletele pareau intr-o stare de functionare decenta, destul de bine intretinute: noi am pedalat pe doua biciclete care aveau sisteme de franare si de directie eficace si lumini.
(+) Ne-au placut in Cluj strazile largi cu sensuri unice, unele dintre ele prevazute cu banda speciala pentru autobuz si biciclete. Banda era delimitata de trafic printr-o bordura de inaltime mica.
(+) Centrul orasului parea aerisit. Nu am vazut masini parcate aiurea. Parcarile erau cu plata. Spre exemplu in Zona 1, plateai pentru o ora de parcare, 7 lei. In plus, trotuarele largi, piatelete, te invitau la plimbare. Erau terase, dar nu sufocau.
Piata Unirii din Cluj
De la stanga, la dreapta: strada cu sens unic, parcare, pista pentru bicicleta, zona pietonala larga
(+) Zona pietonala, cea pentru biciclete si strada de masini erau bine delimitate. Spre exemplu, infrastructura biciclistica era marcata coloristic - cu rosu, suprafata de rulare diferentiata de trotuarul (din pavele).
(-) Pistele nu erau interconectate. De multe ori, in zonele cele mai importante, adica in intersectii, marcajul se oprea brusc. Ca biciclist trebuia sa decizi ce sa faci - rulezi pe sosea, in trafic sau devii pieton si traversezi pe la trecerile de pietoni.
(-) Pista din zona Cluj Arena se termina in....sant. Am identificat probleme si in zona alveolelor pentru transportul in comun.
(+) Mai ales in zona centrala, existau marcaje pentru pista si in zona trecerilor de pietoni. (-) Functionalitatea lor avea de suferit in unele locuri, unde ca sa virezi stanga spre exemplu, trebuia sa treci peste marcajul pietonilor (si printre pietoni).
(+) In ideea de a separa circulatia biciclistica, de cea pietonala din Parcul Central, a fost construita o alee/pista pe marginea parcului. (-) Din pacate, semnalistica este deficitara, astfel incat pietonii si biciclistii impart aleea, ceea ce in unele situatii ar putea deveni periculos.
(+) Pista in dublu sens de pe malul Somesului este bine delimitata de aleea pietonala. Chiar si asa, este frecventata de persoane care alearga sau merg cu trotineta. Zona este superba.
(+) Ne-a placut parcul special amenajat pentru patrupede si zona larga de parcuri si terenuri de sport de pe celalalt mal al Somesului. In fotografie am surprins doar o mica parte din aria de agrement. Vara, acolo este amenajata si o plaja.
(+) De asemenea, am mai observat zone publice destinate incarcarii telefoanelor si a altor gadgeturi, folosind energie solara - asta daca tot suntem la o categorie not so bike related :)
(+) Din loc in loc, pe strazi sunt amenajate rastele de biciclete sub forma de U intors. Adica perfecte pentru securizarea bicicletei de cadru si roti. Unele parcari de biciclete erau deja pline, asa ca am vazut si biciclete si trotinete legate de copaci - din pacate din fuga bicicletei nu am apucat sa le fotografiez.
(-) Am gasit si incercari nu tocmai fericite de rastele pentru biciclete - desi aplicau tot principiul U intors, erau mobile si prinse hilar in niste pavele...
(+) De asemenea, am identificat si parcari rezidentiale pentru biciclete acoperite si pline!
Ne-a placut Clujul. Iar punctele lor negative, am putea sa le transformam in puncte pozitive, pur si simplu invatand din experienta lor. Ideal ar fi ca autoritatile locale sa implice asociatiile de ciclisti din Iasi in realizarea unei infrastructuri cat mai functionale. Stim ca startul (prost) a fost deja facut ... dar macar de acum incolo. Sa fim seriosi, piste pe mijlocul trotuarului in Cluj, noi nu am vazut. Terminam acest articol intr-o nota pozitiva - cu frumoasa priveliste de pe Dealul Cetatuii, din Cluj. Inspiratie!
NEXT PBA EVENT. Cursurile PRACTICE de mecanica pentru biciclete din 16 si 23 noiembrie 2019. Detalii si inscrieri AICI.
- Details
-
Hits: 4518