Print 

Aceasta este pozitia reprezentantilor administratiei locale iesene care au fost prezenti marti, 14.11.2017 la intalnirea pentru conturarea Strategiei de Turism a Municipiului Iasi si Zonei Metropolitane Iasi. ProBikeAddiction a fost reprezentata la intalnire de Cristian Amariutei, cofondatorul asociatiei. Consideram de o importanta incredibila dezvoltarea turistica a unui oras dinamic si vibrant precum Iasul, prin cicloturism si multumim pentru invitatie echipei de management a strategiei.

Iasul are mult potential turistic, insa reprezentantii administratiei locale trebuie sa fie deschisi la idei si concepte noi care completeaza turismul clasic.

Sa revenim la titlul acestui articol - biciclistii sunt o problema in dezvoltarea turistica a Iasului -  sunt indisciplinati, pedaleaza prin oras haotic, fara sa foloseasca reteaua "coerenta" de piste de biciclete si incurca pietonii de pe Stefan cel Mare. Tot ei, biciclistii, ar trebui sa fie mai mult decat recunoscatori ca au piste de bicicleta in zona de agrement Ciric. Asadar, in acceptiunea reprezentantilor administratiei locale, biciclistii reprezinta o problema a Iasului turistic, aproape pusa pe acelasi palier cu "tiganii de pe Cuza-Voda" - si aici am folosit un citat.

Aceasta conceptie a reprezentantilor primariei a iesit la iveala in contextul in care se discuta despre problemele de imagine pe care le are Iasul in fata turistilor. Este regretabil ca persoanele care se afla la carma orasului nostru gandesc in acest mod care are atatea erori incat nici nu stim de unde sa incepem.

Pistele sunt doar o parte mica si dureroasa din ceea ce ar trebui sa fie in Iasi infrastructura pentru biciclete. Iesenii, intradevar poate nu le folosesc pentru ca nu corespund nici in mare macar necesitatilor reale de deplasare in siguranta. Ar fi importanta o raportare la exemple de bune practici din strainatate pentru ca statusurile dupa care au fost realizate sunt din anii '70 si in mod evident total neadaptate realitatilor actuale. Nu mai spunem de cum au fost realizate....

pista copou breazu  staita de microbuz biciclete probikeaddiction iasi

Cu verde este marcata partea de trotuar care ar trebui folosita pentru asteptarea mijloacelor de transport in comun, urcarea si coborarea din acestea

pista copou breazu  intersectie agronomie biciclete probikeaddiction iasi

Pista se termina brusc inainte si dupa sensul giratoriu. Suntem curiosi ce ar trebui sa faca ciclistii in sensul giratoriu, asta apropo de conectivitate - sa fie pietoni, sa mearga pe langa bicicleta, sa respecte regulile de traversare a unui sens giratoriu asemeni autovehicolelor? 

pista pacurari   siguranta biciclete probikeaddiction iasi

In zona Pacurari, siguranta biciclistilor este pusa la grea incercare - borduri mari, canale

m pista copou breazu  denivelare biciclete probikeaddiction iasi

Piste denivelate - toate sansele sa dai cu pedala de pista si sa te accidentezi grav

pista pacurari   obstacole temporare biciclete probikeaddiction iasi

Obstacole peste obastacole (si reale si metaforice)

Exemplele sunt mult mai multe si dureroase pentru ca putem gasi modele de "asa nu" pe fiecare dintre tronsoanele de piste.

Respectul autoritatilor iesene fata de biciclisti mai este aratat si de pozitionarea toaletelor in timpul sarbatorilor Iasului din 2017, fix pe pista de pe Splai Bahlui.

toalete pe pista de pe splai bahlui probikeaddiction iasi biciclete

sursa facebook

Apoi, s-a pomenit in grupul de lucru ca administratia locala a facut piste la Ciric care sunt foarte putin utilizate. Si asta pentru ca biciclistii ar trebui sa ajunga cumva pana acolo....

In plus, bicicleta este perceputa gresit ca preponderent un mijloc de recreere. Totusi, ar trebui vazuta si ca un mijloc de transport alternativ, parte a unei mobilitati urbane sustenabile. Dar iar ajungem la siguranta deplasarii data de piste coerente, interconectate care sa asigure buna circulatie intre oricare doua puncte a unui Iasi devenit oras pentru oameni si nu oras dominat de masini.

Intre timp, in Graz, oras austriac vizitat de Ioana, presedintele ProBikeAddiction saptamana trecuta, exemplele de buna practica si respect pentru biciclisti sunt la tot pasul. In mod evident, acelasi lucru putem spune si despre ciclistii care folosesc bicicleta ca mijloc de transport indiferent de vreme. Prima frica a Ioanei atunci cand a aflat ca trebuie sa pedaleze pe o bicicleta cargo a fost - "oare cum voi cobori bordurile?" Ghiciti ce? In Graz nu sunt borduri, ci doar sute de kilometri de piste atractive, interconectate si utile care te fac sa pedalezi oricand cu placere.

probikeaddiction graz piste biciclete 3

Una dintre benzile de circulatie pentru masini a fost transformata intr-o pista cu latime de 3 metri (foto Ewa Kloss)

 probikeaddiction graz piste biciclete 2

Mobilitatea urbana pe bicicleta favorizata prin construirea unui pasaj special doar pentru biciclisti si pietoni (foto Ewa Kloss)

probikeaddiction graz piste biciclete 1

Shared space pentru pietoni, biciclisti si soferi. Primeaza bunul simt si grija fata de ceilalti participanti la trafic (foto Ewa Kloss)

Si ajungem in sfarsit la cicloturism. Sunt turisti straini care nu s-ar da in laturi in a descoperi Iasul si imprejurimile acestuia intr-un mod activ, prin ture tematice pe bicicleta. Am observat asta in timp, din proprie experienta si se intampla in multe tari. Pe o asemenea infrastructura cum putem conduce in oras ture de cicloturism tematice care sa fie si sigure pentru participanti. "Traseul memoriei" spre exemplu a fost un proiect grozav, la care au participat peste 100 de biciclisti, dar am avut asistenta rutiera pe intreg parcursul turei (multumim deschiderii Jandarmeriei si Politiei Rutiere pentru acest proiect foarte interesant pe care l-am derulat chiar impreuna cu Primaria Iasi).

Acum fara o colaborare buna si intelegere,  cum am putea sa facem pasi in promovarea frumusetilor Iasului pe bicicleta, cand insisi biciclistii sunt vazuti ca o problema? Avem in jurul nostru parte de idei peconcepute si invechite, persoane care nu au incercat nici macar o data aceste piste de bicicleta si care ar vrea sa puna ciclistii la colt. IN PRIMAVARA PROVOCAM REPREZENTANTII ADMINISTRATIEI LOCALE, PARLAMENTARII IESENII SI CEILALTI FACTORI DE DECIZIE INTERESATI LA O PLIMBARE IMPREUNA PE PISTELE DE BICICLETA DIN IASI CU PORNIRE DIN FATA PRIMARIEI SPRE ORICE ZONA/CARTIER AL IASULUI ISI DORESC! Nici nu trebuie sa alegem noi traseul, pentru ca pe oriunde vom pedala rezultatul va fi acelasi...

Educatia prociclistica se adreseaza tuturor categoriilor de persoane - de la reprezentantii administratiei locale, soferi, pietoni, elevi si pana la ciclistii insisi care trebuie sa cunoasca reguli si sa se deplaseze in siguranta pentru ei si pentru ceilalti. 

chirica pe bicicleta probikeaddiction iasi

Primarul Chirica incuraja mersul pe bicicleta in 2016 - interviul poate fi citit AICI

Traim intr-un cerc vicios - nu sunt piste pentru ca oricum nu sunt folosite de biciclisti si nu sunt biciclisti pentru ca nu au infrastructura astfel incat sa pedaleze in siguranta - ar trebui sa incepem prin a ne deschide mintea si a accepta exemple de buna practica ce vor ajuta la conturarea unui Iasi turistic, ciclabil minunat....exact asa cum simtim ca este.

LATER EDIT: Pentru ca la intalnirea de la Primarie au fost mai multi reprezentanti ai administratiei locale, unii chiar sustinatori ai miscarii biciclistice in Iasi, consideram necesar sa aducem precizari legate de persoanele care au avut pozitiile vehemente la adresa ciclistilor prezentate in text. Spunem cu regret ca opiniile ii apartin doamnei Claudia Stoica si au fost sustinute partial de domnul Dumitru Tomorug.