Print 

Luni, 12 ianuarie 2015 a avut loc la Bucuresti o intalnire intre comunitatea de ciclisti si doamna Aura Raducu, reprezentant BERD. Intalnirea a fost organizata de OPTAR (Marian Ivan), asociatie care militeaza activ pentru o mobilitate urbana coerenta in Bucuresti.

Context: "Pana in iulie 2015, vor fi concepute 8 Planuri de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) în baza unui contract de asistență încheiat, în data 2 aprilie 2014, între Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP) și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), pentru cei 7 poli de creştere stabiliţi conform HG 998/2008 : Braşov, Cluj-Napoca, Constanţa, Craiova, Iaşi, Ploieşti şi Timişoara la care se adaugă aglomerația București - Ilfov.
În ianuarie 2014, Comisia Europeană a publicat Ghidul pentru pregătirea și implementarea Planurilor de Mobilitate Urbană Durabilă în limba engleză și română și sumarul în limba română al ghidului.


Conform ghidului, politicile şi măsurile definite într-un Plan de Mobilitate Urbană Durabilă trebuie să se adreseze tuturor modurilor şi formelor de transport din întreaga aglomeraţie urbană, incluzând transportul public şi privat, de pasageri şi de marfă, motorizat şi nemotorizat, în mişcare sau oprit. El se clădește pe și extinde planurile existente.
Un Plan de Mobilitate Urbană Durabilă vizează crearea unui sistem de transport urban durabil prin:
• Facilitarea accesului tuturor la locurile de muncă și la servicii;
• Îmbunătăţirea siguranţei şi securității;
• Reducerea poluării, a emisiilor de gaze cu efect de seră şi a consumului de energie;
• Creşterea eficienţei şi a eficacității costurilor pentru transportul de persoane şi mărfuri;
• Creşterea atractivităţii şi a calităţii mediului urban.

Spre deosebire de abordările tradiţionale de planificare a transporturilor, noul concept pune un accent deosebit pe implicarea cetăţenilor şi a tuturor părţilor, pe coordonarea politicilor între sectoare (transport, utilizarea terenurilor, mediu, dezvoltare economică, politici sociale, sănătate, siguranţă etc.), între diferitele niveluri de autoritate şi între autorităţile învecinate.
Realizarea unui plan de mobilitate urbană durabilă înseamnă “Planificare pentru Oameni”.

Din nefericire, după ce a trecut jumătate din perioada alocată proiectului, constatăm că nu există o comunicare eficientă din partea administrațiilor implicate, implicarea cetățenilor fiind ignorată. În aceste condiții, conceptul Planurilor de Mobilitate Urbană Durabilă, care însumează experiența a mii de experți și exemple de bună practică aplicate în 31 de țări europene, este ignorat de edilii din cele 8 orașe.

Ploblemele cu care se confruntă marile aglomerări urbane sunt cunoscute. Dar, până acum, experții români au fost ignorați de politicieni. Prin proiectul de realizare a celor 8 Planuri de Mobilitate Urbană Durabilă, finanțat de Uniunea Europeană, cele 8 orașe își pot finanța măsurile de creștere a calității vieții prin accesarea de fonduri europene.
Pentru implementarea cu succes a Planurilor de Mobilitate Urbană Durabilă, experții PMUD, stabiliți în urma unei licitații internaționale, au nevoie de o colaborare reală între politicieni și societatea civilă. Însă, conform Termenilor de Referință, administrațiile locale sunt responsabile cu comunicarea și organizarea consultărilor." - Marian Ivan, OPTAR

probikeaddiction PMUD pista de bicicleteLa intalnirea din 12 ianuarie, transmisa in direct online de la Bucuresti, am participat si noi si va redam in continuare principalele idei de discutie.

Concluzia noastra este usor acoperita de scepticism - tinand cont ca inclusiv reprezentantul BERD s-a exprimat ca spera ca PMUD sa fie luat in considerare, nu exista clar stabilite norme de control in ceea ce priveste implementarea PMUD si mai mult decat atat, planul este deocamdata la nivel de cercetari si discutii. In 4 luni trebuie sa se realizeze pe repede inainte, acoperindu-se timpi morti din spetembrie si pana in prezent. Totusi PMUD reprezinta singura sansa palpabila pentru normalitate pentru pietoni, biciclisti, soferi  - va vom tine la curent cu evolutia PMUD, pentru care la Iasi s-a realizat un grup de lucru format din mai multe asociatii de ciclism si ecologie interesate.