probikeaddiction cicloturism calimani


Luni, 12 ianuarie 2015 a avut loc la Bucuresti o intalnire intre comunitatea de ciclisti si doamna Aura Raducu, reprezentant BERD. Intalnirea a fost organizata de OPTAR (Marian Ivan), asociatie care militeaza activ pentru o mobilitate urbana coerenta in Bucuresti.

Context: "Pana in iulie 2015, vor fi concepute 8 Planuri de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) în baza unui contract de asistență încheiat, în data 2 aprilie 2014, între Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP) și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), pentru cei 7 poli de creştere stabiliţi conform HG 998/2008 : Braşov, Cluj-Napoca, Constanţa, Craiova, Iaşi, Ploieşti şi Timişoara la care se adaugă aglomerația București - Ilfov.
În ianuarie 2014, Comisia Europeană a publicat Ghidul pentru pregătirea și implementarea Planurilor de Mobilitate Urbană Durabilă în limba engleză și română și sumarul în limba română al ghidului.


Conform ghidului, politicile şi măsurile definite într-un Plan de Mobilitate Urbană Durabilă trebuie să se adreseze tuturor modurilor şi formelor de transport din întreaga aglomeraţie urbană, incluzând transportul public şi privat, de pasageri şi de marfă, motorizat şi nemotorizat, în mişcare sau oprit. El se clădește pe și extinde planurile existente.
Un Plan de Mobilitate Urbană Durabilă vizează crearea unui sistem de transport urban durabil prin:
• Facilitarea accesului tuturor la locurile de muncă și la servicii;
• Îmbunătăţirea siguranţei şi securității;
• Reducerea poluării, a emisiilor de gaze cu efect de seră şi a consumului de energie;
• Creşterea eficienţei şi a eficacității costurilor pentru transportul de persoane şi mărfuri;
• Creşterea atractivităţii şi a calităţii mediului urban.

Spre deosebire de abordările tradiţionale de planificare a transporturilor, noul concept pune un accent deosebit pe implicarea cetăţenilor şi a tuturor părţilor, pe coordonarea politicilor între sectoare (transport, utilizarea terenurilor, mediu, dezvoltare economică, politici sociale, sănătate, siguranţă etc.), între diferitele niveluri de autoritate şi între autorităţile învecinate.
Realizarea unui plan de mobilitate urbană durabilă înseamnă “Planificare pentru Oameni”.

Din nefericire, după ce a trecut jumătate din perioada alocată proiectului, constatăm că nu există o comunicare eficientă din partea administrațiilor implicate, implicarea cetățenilor fiind ignorată. În aceste condiții, conceptul Planurilor de Mobilitate Urbană Durabilă, care însumează experiența a mii de experți și exemple de bună practică aplicate în 31 de țări europene, este ignorat de edilii din cele 8 orașe.

Ploblemele cu care se confruntă marile aglomerări urbane sunt cunoscute. Dar, până acum, experții români au fost ignorați de politicieni. Prin proiectul de realizare a celor 8 Planuri de Mobilitate Urbană Durabilă, finanțat de Uniunea Europeană, cele 8 orașe își pot finanța măsurile de creștere a calității vieții prin accesarea de fonduri europene.
Pentru implementarea cu succes a Planurilor de Mobilitate Urbană Durabilă, experții PMUD, stabiliți în urma unei licitații internaționale, au nevoie de o colaborare reală între politicieni și societatea civilă. Însă, conform Termenilor de Referință, administrațiile locale sunt responsabile cu comunicarea și organizarea consultărilor." - Marian Ivan, OPTAR

probikeaddiction PMUD pista de bicicleteLa intalnirea din 12 ianuarie, transmisa in direct online de la Bucuresti, am participat si noi si va redam in continuare principalele idei de discutie.

  • cred ca avem gresit conceptia ca nu se pot schimba lucrurile - se pot rezolva lucrurile daca exista participare din partea comunitatii, implicare, nu sa stam si sa ne plangem
  • PMUD reprezinta un instrument creat in functie de normele UE pentru o mobilitate urbana coerenta
  • ce inseamna o pista sigura?
  • un loc de parcare sigur pt biciclete?
  • ce inseamna sa ai acces in mijloace de transport in comun cu biciclete - transportul intermodal
  • trebuie multe intalniri pentru a stabili aceste norme
  • prin PMUD trebuie sa existe un acces facil spre serviciu si scoli, sa nu existe mai mult de 8-900 de metri pana la o statie de transport in comun
  • dezvoltarea PMUD presupune  colectarea de date si introducerea acestora intr-un sistem informatic - Transcad, pentru Bucuresti si Visum pentru restul localitatilor  - softul realizeaza o modelare matematica a transportului, pot fi generate simulari. In paralel se identifica experti si autoritati din fiecare domeniu si se colecteaza date. Astfel se vor crea mai multe modele de transport, se va discuta cu beneficiarii si se va lua decizia cea mai potrivita - un plan de masuri pe timp scurt, mediu si lung
  • in total la PMUD din toata tara lucreaza aproximativ 100 de experti
  •  - pentru probleme legate de trafic, ransport, juristi, economisti
  • Mai sunt doar 4 luni in care se pot face propuneri - apoi se incepe redactarea documentului si nu se mai poate schimba nimic
  • PMUD nu se refera strict geografic la cele 8 orase , ci si la zonele de influenta limitrofe - adica zonele metropolitate
  • Carta alba a transportului (2011) este unul dintre cele mai importante documente de politica europeana care stabileste un target de reducere a emisiilor de carbon pana in 2050
  • se tinde catre o crestere a transportului nepoluant - conform barometrului european (2014): preferintele persoanelor 54% masini, 19% transport in comun, 14% mers pe jos, 8% mers pe biciclete si 2% mers cu motocicleta
  • PMUD are un cadru legal in Romania dat de legea 350/2001 (reactualizata in 2013) - explica planificarea strategica si teritoriala
  • PMUD urmeaza sa aiba si un cadru institutional - normele vor fi aprobate de institutii conexe, precum Politia, Primaria, Consiliul Local, Comisiile de Urbanism, aviz de mediu
  • PMUD proiecte de investitii pana in 2035
  • Nu e un document de planificare, ci un sistem, un instrument care va fi utilizat de autoritatile romane pentru a imbunatati continuu transportul
  •  Acum suntem in faza de colectare a datelor, de discutii si calibrare a sistemului - urmeaza crearea de variante, propuneri, solutii, masuri
  • trebuie sa se gandeasca sistemul si din punct de vedere economic - banii sa fie folositi eficienti, prioritizate investitiile
  • PMUD va avea o oarecare flexibilitate - se poate modifica si adapta - ex: sunt proiecte care se pot dezvolta in timp, doar tinandu-se cont de normele acestui plan, altfel nu vor exista finantari. Proiectele in derulare, care nu nu respecta normele viitorului plan nu mai pot fi modificate -  e tardiv. Orice proiect nou va fi raportat la PMUD
  • standardele actuale pentru pistele de bicicleta sunt de pe vremea lui Gheorghe Gheorghiu Dej
  • pentru monitorizarea implementarii PMUD vor fi constituite organisme de control - poate fi o autoritate de transport sau un serviciu din primarie
  • e importanta abordarea participativa - oficial cetatenii sunt cei care controleaza cum se dezvolta orasul, daca cetatenii stau acasa, orasul se dezvolta cum vrea primarul
  • Ne-am dori sa nu ramana un document intr-un dulap, speram ca va fi aplicat ca un model, un termen de referinta - pentru asta am angajat cate untanar sau doi care sa participe la elaborarea planului si care apoi sa se regaseasca in structurile care vor gestiona  acest plan
  • urmeaza sa fie functional si un site oficial intr-o luna pentru sesizari, probleme, solutii
  • zona metropolitana este greu accesibila pentru turisti, iar bucurestiul si marile orase sunt practic blocate - ar trebui facilitati pentru turismul pe biciclete si transport intermodal - Un transport rezonabil la iesirea din marile orase ar presupune periodicitate clara a mijloacelor de transport in comun, astfel sa fie incurajata naveta cu mijloacele de transport in comun si nu au autoturismele proprii, parcari la iesirile din marile orase, statii intermodale

Concluzia noastra este usor acoperita de scepticism - tinand cont ca inclusiv reprezentantul BERD s-a exprimat ca spera ca PMUD sa fie luat in considerare, nu exista clar stabilite norme de control in ceea ce priveste implementarea PMUD si mai mult decat atat, planul este deocamdata la nivel de cercetari si discutii. In 4 luni trebuie sa se realizeze pe repede inainte, acoperindu-se timpi morti din spetembrie si pana in prezent. Totusi PMUD reprezinta singura sansa palpabila pentru normalitate pentru pietoni, biciclisti, soferi  - va vom tine la curent cu evolutia PMUD, pentru care la Iasi s-a realizat un grup de lucru format din mai multe asociatii de ciclism si ecologie interesate.

 

coperta ghid fata pt site

Brosura istorica

probikeaddiction brosura Iasi TRASEUL MEMORIEI

Descarca

GHID DE TRASEE CICLOTURISTICE PT BANNER

Newsletter

Discounturi si surprize, doar pentru abonati. Fii primul care afla noutatile legate de ateliere si de tururile ghidate. Descopera Romania pe bicicleta!

banner tla 270 w

banner freerider